Nuffnang


widgets

Wednesday 30 April 2014

Butik Pengantin

Assalamualaikum.
Dah lama saya tak update blog. Banyak betul jemputan kenduri kahwin, saya jangka akan bertambah lagi jemputannya menjelang cuti sekolah tak lama lagi. 
Disebabkan itu, muncullah idea saya untuk kongsikan beberapa butik pengantin di sekitar Segamat dan Melaka yang menjadi pilihan saya ketika nak berkahwin dulu. 

Kenapa Segamat dan Melaka?
Kerana Segamat adalah kampung halaman saya sementara Melaka kampung suami , masa saya nak berkahwin dulu ada juga survey beberapa butik pengantin jadi bolehlah saya kongsikan juga di sini. 

1. Ellif Bridal - Segamat
Butik ni merupakan pilihan saya semasa berkahwin dulu. Ownernya Kak Siti, kalau tak silap Ellif tu diambil sempena nama anak bujang Kak Siti bernama Ellif Danial. Staf-stafnya(Kak Elly, Ijam, As) pun sangat friendly dan gila-gila. 


Yang baju putih bertoncet kuning tu As, yang tudung merah tu ialah Kak Siti & Abg Syahrul (suami Kak Siti), yang baju hitam turban kuning pegang payung tu ialah tukang mekap Kak Aye. Masa ni saya teringin nak mata ala2 cat-eyes dengan lipstick merah menyala macam Fazura. Sebab masa malam berinai dan nikah mekap dah sopan-sopan gitu so untuk bersanding ni kasi menyala la semua. Kak Aye layankan je saya, sekali seumur hidup kan.
Yang paling penting adalah servis yang diberikan especially ketika majlis berlangsung. 
Saya bagi 5 stars untuk Ellif Bridal. Kak Siti mementingkan kualiti bukan kuantiti, maksimum 4 customer sahaja dalam 1 masa. Jadi siapa cepat dialah dapat, kalau lambat korang carilah bridal lain. Ketika majlis berlangsung, mereka aturkan 2 orang pembantu untuk bantu ketika majlis. Bagi saya ianya sangat penting, sebab ibu bapa dah sibuk melayan tetamu, jadi adanya mereka ni akan teratur sedikit upacara majlis. MUA Ellif Bridal ni ramai, dan semuanya memang berpengalaman. MUA saya dulu Kak Aye, saya memang pilih MUA perempuan. Selain aurat, MUA perempuan biasanya lagi pandai dari segi penggayaan tudung. Design pelamin ikut kehendak pelanggan dan setiap pelamin takkan sama dengan pelanggan yang lain. Nak usha lebih boleh visit FB Ellif Bridal ye :) 









2. Iris Awana - Segamat
 Iris Awana pun antara yang top di Segamat ni. Saya tak boleh nak cerita banyak sebab saya takda pengalaman dengan bridal ni. Tapi dari feedback yang saya dapat, servis mereka pun terbaik juga. Untuk lebih maklumat boleh visit FB Iris Awana sendiri.
Saya selitkan beberapa gambar milik Iris Awana.






3. Pusat Kecantikan Puteri (PKP) - Segamat
PKP ni bukan sahaja beri servis andaman pengantin, malah ada juga servis kecantikan seperti facial, sauna, massage dll. Saya lampirkan di sini beberapa keping gambar hasil PKP. Boleh visit FB PKP untuk maklumat lebih lanjut ye.





4. Gincu Merah Bridal - Segamat
Saya selalu lihat iklan oleh FB Gincu Merah Bridal ni. Harga yang ditawarkan oleh bridal ni boleh tahan murah juga. Setahu saya bridal ni dimiliki oleh anak muda bernama Lin yang sangat berbakat. Asalnya hanya mengikut makciknya pergi mengandam, sekarang dah punya andaman sendiri. Boleh lihat FB Gincu Merah Bridal untuk maklumat lebih lanjut. 





5. D'Kay's Idaman
Ni pun antara yang top kat Segamat, dah lama dah bridal ni. Ramai pelanggan berpuas hati dengan servis yang diberikan. Visit FB D'Kay's Idaman untuk info lebih lanjut ye :)




Sebelah Melaka pula saya tak survey banyak sebab cadangnya cuma nak buat majlis kecil-kecilan sahaja untuk majlis bertandang. Memandangkan suami pula anak sulung, plan kecil jadi besar pula. Ni andaman yang saya memang highly recommend kat Melaka ni.

1. Merlynn HomeConcept - Melaka
Bridal ni dipunyai oleh Kak Rosnaini, owner dia sangat baik dan kreatif. Barang-barang di bridal ni semuanya baru-baru belaka dan ditempah khas dari seberang laut. Semuanya design yang terbaru tau. Kak Ros ni dah lama dengan bisnes ni cuma dia baru buka butik sendiri. Setiap kali ada update terbaru daripada Merlynn, saya memang sentiasa berkenan. Rasa macam nak bersanding sekali lagi hihi. Nak tempah hantaran dan fotografi pun boleh. Sesiapa yang nak info lebih boleh visit FB Merlynn ye :)





2. GeeCantik Bridal House - Melaka
Terletak di Masjid Tanah Melaka, owner die Chi Chi memang comel sangat. 
Saya pun berkenan juga dengan bridal ni. Saya letakkan beberapa gambar sebagai contoh ye. Nak lebih tengokla kat FB GeeCantik Bridal House.





3. Mentari Kreatif - Melaka
Ni pun bridal yang top kat Melaka, rasanya pengantin2 kat Melaka mesti kenal bridal ni.
Butik nye depan Aeon Bandaraya Melaka. 
Boleh visit page Mentari Kreatif untuk info lebih lanjut.





Last but not least saya nak cerita tentang MUA(Makeup Artist) masa majlis bertandang saya di Melaka. Actually masa sebelah suami, kebanyakan persiapannye DIY je oleh pengantin (hik hik saya lah tu). Baju pun milik persendirian. 

Jadi saya lantik seorang MUA untuk mencantikkan wajah saya masa majlis tersebut.
MUA ni sebenarnya MUA untuk Kaseh Bridal dan Merlynn Home Concept.
Pada masa yang sama dia juga bergerak sebagai freelance make-up artist.
Untungnya saya kerana dia merupakan kawan saya.
Namanya Nadieya atau saya panggil Kak Nad.
Seriously make up Kak Nad ni sangat lembut dan nampak natural. Tambah lagi, Kak Nad pandai menggayakan tudung. Bagi sesiapa yang ada function, bertunang atau majlis perkahwinan, bolehlah contact Kak Nad untuk solekan ye. Casnye tak mahal pun kalau nak dibandingkan dengan hasil yang diberikan.
Nak maklumat lanjut boleh contact Kak Nad kat FB Nadieya Zam.

Inilah hasil DIY saya, mulanya nak letak lace kat tudung memandangkan lace untuk dress tu ada lebih tapi penyakit M membataskan segalanya. Jadinya tudung nampak kosong je kan. Saya dimekap oleh Kak Nad. Tudung tu pun saya gayakan ikut suka hati je, Kak Nad layankan je saya ni. Nasib baik kawan kalau tak mesti dah kene sebat. Hihi.

Kat bawah ni lagi gambar hasil tangan Kak Nad.




Sekian sahaja entry saya tentang butik pengantin di Segamat dan Melaka.
Banyak lagi yang vogue dan mantop. Tak semestinya yang saya tak letak kat sini tak bagus tau. Cuma ni sahaja yang saya ada dalam rujukan saya.
Harap ianya dapat membantu bakal-bakal pengantin untuk dapatkan khidmat terbaik ketika majlis mereka nanti. 

Sedikit tips saya dapat daripada Kak Aye dan Kak Nad, sebelum mekap tu tenyehla muka dengan ais. Ambil la beberapa ketulan ais letakkan dalam kain, pastu tepekkan di muka sebelum dimekap. Tujuannya nak bagi muka nampak segar je, takda lah kusam je muka pengantin nanti. 

Sekian sahaja.
Tata semua, sayang korang =)

5 comments:

  1. Teringat masa nak kawen dulu.. Survey kedai pengantin sana sini nak cari yang terbaik.. Bagus ade entry mcm ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ dear. Itulah ni sebab teringat masa nak kawen dulu la yang buat entry ni. Nak balik kampung selalu untuk survey kedai ke kedai memang takda masa, at least ada info sikit camni dapat la membantu.

      Delete